Program år 2016

Söndag 1 maj Fågelexkursion
Under guidning av Jan Andersson gör vi en utflykt till Bystadsjön vid Toarps säteri för att skåda, lyssna till och glädjas åt våra vilda fåglar en (förhoppningsvis) vacker vårdag. Kläder efter väder och rejält på fötterna rekommenderas. Medtag fika.

Samling vid Rådhusparkeringen kl:08.00

Info: Jan Andersson, tel: 070 551 49 39

Söndag 19 juni  De vilda blommornas dag

Svenska Botaniska Föreningen (www.sbf.c.se) har liksom tidigare år utsett en speciell dag. I år ordnar Naturskyddsföreningen en guidad tur. Anna Nordberg guidar oss bland växter på golfbanan i Ulricehamn.

Samling vid golfbanans övre parkering kl: 09.00
Info: Ingela Karlsson, tel: 0321-153 05

Måndag 11 juli  Knätte Kullar
Denna dag beskådar vi den rika högsommarfloran på Knätte Kullar. Vi får en kvalificerad guidning av Anna Nordberg, som är välbekant med området. Kläder efter väder, bra på fötterna.

Samling på rådhusparkeringen kl: 18.30
Info: Anna Nordberg, tel: 070 394 63 59

Onsdag 10 augusti  Slåtter i Duvered
Vi slår och räfsar ängarna så Kung Karls spira fortsätter att sprida sig. Ta med lie och räfsa om du har, men vi har även redskap att låna ut. Stövlar och matsäck tas med.

Samling på rådhusparkeringen kl:18.30
Info: Erica Grenås, tel: 070 728 02 27

Söndag 14/8  Utflykt till Almnäs söder om Hjo
Ett storgods med anor från 1200-talet som numera drivs ekologiskt. Här finns möjligheter att bl.a. besöka ladugården och ysteriet och att höra hur personalen berättar om hur man driver en ekologisk mjölkgård. Tegelbrukshistoria och vagnsutställning påminner om äldre tider på gården. Under dagen ordnas det även kulturvandringar.

Räkna med en heldagsutflykt. Ta med matsäck.

Samling vid rådhusparkeringen kl: 08.30 (För samåkning).
Info: Eva Carlsson, tel: 0321-200 12

Miljövänliga veckan  vecka 40 3 oktober– 9 oktober

Schyssta produkter i badrumsskåpet?

Kan ett schampo vara bra eller dåligt för dig och för planeten? Vad betyder miljömärkningen på flaskan? Vilken hudkräm, tvål och balsam skall man välja? Hur kan olika kemikalier påverka kroppen och naturen.

Aktivitet meddelas senare.

Måndag 17oktober  Stefan Edman
Stefan Edman har rankats som en av de mest omtalade miljödebattörerna i Sverige. Utbildad biolog, hedersdoktor, enmansutredare (bilen biffen, bananen), författare, lärare och rådgivare åt bland annat Göran Persson är några av de saker han är känd för. En engagerad miljökämpe som skrivit över 40 böcker, gett tusentals föreläsningar och drivit mängder av projekt. Stefan har även varit vice ordförande i naturskyddsföreningen.
Vi hälsar Stefan hjärtligt välkommen till Ulricehamn där han kommer att hålla ett föredrag om: Skogen och framtiden
Folkets Hus, lilla filmsalen kl: 19.00

Hjärtligt välkomna!